Bannerad

Sunday, 28 September 2014

Ikhtilat Yang Dilupakan

Assalamualaikum n good day..

Alamak da brsawang tebal blog saya! Da lama tak update,pemalas ya Rabbi..InsyaAllah entri kali ni nak kongsi pasal ikhtilat yg dilupakan he2.

Sape2 yg tak tahu ikhtilat ialah percampuran/pergaulan antara lelaki dan wanita. Selalunya benda yg remeh mcm ni sering kita lupa atas tujuan utk berurusan antara 1 sama lain. Tapi ingat,matlamat tak menghalalkn cara. Berurusan antara lelaki dan perempuan ajnabi yakni yg bkn mahram ada batasnya. Itu pun brgantung jgk kepada berapa tahap kerumitan sesuatu urusan tersebut utk diselesaikn,jika ianya hanya boleh diselesaikan melalui perbincangan face to face maka kerana terpaksa kurelakan jua. Tapi kalau ianya boleh diselesaikan dengan cara mudah seperti melalui sms atau fb messanger maka lakukan perkara yg termudah antara itu jadi tak perlu susah2 nk bersua muka dgn ajnabi trsebut. Sekiranya boleh elakkan berurusan melalui panggilan telefon.

Semasa bersua pandang utk berurusan dgn yang berlainan jantina jgk dinasihatkn supaya tidak bertemu mata dengannya takut2 nanti timbul perasaan lain pula a.k.a jiwa kacau. Kalau tidak takkan ada pepatah mengatakan dari mata turun ke hati,so lower your gaze bro,sis..

Selalu org pandang remeh pasal ikhtilat ni sebabnya mungkin mereka belum rasa penangan ikhtilat ni sebenarnya,tapi utk orng yang betul2 menundukkan hati daripada godaan syaitan dia akan merasa ikhtilat yang dilupakan ini betul2 memberi implikasi negatif, acu try skali..bagi anda2 yang sudah biasa berada dalam lingkungan org2 yang berikhtilat cuba anda try utk menjaga ikhtilat. Kalau dh lama2  anda jaga dan tiba2 satu ketika anda terasa leka dan melupakan batas ikhtilat anda akn merasa sesuatu yg pelik dan janggal telah berlaku. Itu maknanya hati anda telah diusik dengan nafsu lawamah,yakni nafsu yang mencela diri anda kerana melakukan perbuatan yang dilarang agama! Menjaga ikhtilat sesuatu yang susah bagi orang yang banyak alasan cekadaknya tapi ia boleh menjadi mudah kalau kita punya pendirian teguh utk melaksanakannya. InsyaAllah moga entri ini bermanfaat utk semua trmasuk diriku pendosa.

"dan janganlah kamu mendekati zina, sesungguhnya zina itu perbuatan keji dan suatu jalan yang buruk.."

(Al Ahzab 33:53)

Wednesday, 21 August 2013

R4BIA

Salam Ukhuwah..

Panas! panas! Ape yg panas? Bukan kisah Ashraf Muslim kahwin dua, malah kisah yg lebih panas menggelegak lagi. Nak tahu kisah apa? Ianya mengenai kisah banjir. Banjir besar berdarah yg melimpah di bumi Mesir kini. Darah siapa? Darah saudara kita la, saudara seIslam kita. Aii tgk jeke? Taknak tolong? Takda duit? Tak suruh sdekah duit pon, paling tidak sdekah doa jadi la tp klau nk sdekah duit lagi bagus.

(Bermonolog sendiri plak ukhti Shafinas ni)

Bilamana rakyat Mesir bertarung nyawa melawan kekejaman kroni-kroni as-sisi, rakyat Malaysia jugak bertarung malah lebih dasyat iaitu brtarung melawan NAFSU sendiri. Bangun je pagi pernahkah anda merasa bersyukur kerana nyawa masih dibadan dan cukup anggota badan? Sedangkan saudara kita di Mesir dan Palestin sana sering tertanya-tanya setelah bangun tidur apakah keesokan harinya mereka masih lagi bernyawa. Mata kasar mengatakan kita bertuah kerana tidak terbelenggu dengan keadaan yang menggila sebagaimana di Mesir, Syria, Palestin tetapi hakikatnya itu semua hanyalah lakonan dunia kerana realitinya mereka yg syahid di tangan yahudi as sisi sedang menuju ke kampung akhirat dengan riang rianya iaitu kg.SYURGA. Sedangkan kita? Dimanakah kita nanti? Amal dan takwa yang mampu menjawab persoalan itu.

Tidak lupa utk berterima kasih kepada as-sisi kerana dia bukan sahaja membuatkan rakyat Mesir malah seluruh umat alam buana kagum dengan fikrah perjuangan Ikhwanul Muslimin. Tak namanya Islam kalau tak diserang dari segala arah kan? Cepat tadah tangan minta supaya hero2 kita diberi kekuatan untuk menentang kekafiran yahudi2 laknatullah di sana.


Bismillahirahmanirahim.
Ya Allah! Ya Qahhar ! Ya Jabbar ! Ya Muntaqim ! Ya Dzal Jalali wal ikram! Ya Allah! Ya Allah! Ya Allah! bantulah saudara-saudara kami Dr Morsi dan Ikhwanul Muslimin di Mesir dan di semua tempat. Ya Allah! bantulah mereka dan janganlah Engkau membantu musuh melawan mereka.Ya Allah! bantulah mereka dan janganlah Engkau menolong musuh melawan mereka.
Ya Allah! berilah mereka kepakaran membuat senjata untuk menghadapi musuh-musuhMu. Ya Allah! tepatkanlah bidikan Senjata mereka dan kukuhkanlah kaki-kaki mereka serta berilah taufiq-Mu pada setiap langkah mereka. Ya Allah! satukanlah barisan mereka dan kumpulkanlah segala upaya mereka.
Ya Allah! jadikanlah jihad mereka di jalan-Mu dan janganlah haramkan pahala jihad mereka atas kami. Ya Allah! tolonglah kaum muslimin yang terzalimi di Mesir dan semua tempat. Ya Allah! tolonglah Ikwanul Muslimin dan perbaikilah hubungan mereka.
Ya Allah! binasakanlah Para Munafiqin Yang Bersongkol dengan Zionis Israel+ Syiah dan Mustakbirin Amerika goncangkanlah dan hancurkan mereka. Ya Allah! cerai beraikan barisan mereka dan luluh lantakkan kalimat mereka. Ya Allah! janganlah Engkau memberikan kedudukan yang baik bagi mereka di muka bumi ini.
Ya Allah! lemparkanlah rasa takut dalam hati-hati mereka. Ya Allah! hitunglah jumlah mereka, bunuhlah mereka dan jangan sisakan seorang pun dari mereka Ya Allah! Kasihanilah saudara-saudara kami Ya Allah! Perkenankanlah Permintaan Kami, Aamiin Aamiin Aamiin Allahumma Aamiin..
(jangan tanya kenapa as-sisi tdak diletakkan CapsLock krana dia tidak layak dberi penghormatan sedemikian)

By the way ada terbau sesuatu yang harum tak? wanginyaaaa...itu lah bau darah parah Syuhada' di Mesir ^^

p/s: Ikhwanul Muslim akan bangkit semula, lebih kuat dan lebih matang. Yang version Malaysia punya ada tak?? Renung- renungkan ^^



Cinta Hakiki Cinta Ilahi

Salam Ukhuwah..

Pernah tak anda merasakan hati seolah-olah kosong dan sunyi. Walaupun pada zahirnya kita gembira dan ceria namun hati di dalam berasa tandus dan suram seperti langit hitam yg ketiadaan bulan dan bintang. KOSONG. Penyelesaiannya mudah sahaja. Check balik hubungan kita dengan Allah. Dalam mengejar kesibukan dunia dimana Allah di hati kita. Atas? Bawah? Tiada dalam data memori? Allahuakbar..sibuk mana pun kita jgn lupa pada Ar Razzaq Yang Maha Memberi Rezeki. Sedar diri jika Dia tidak meniupkan roh memberi nyawa maka mampukah kita hidup dengan sendirinya? Lalu siapa lah kita untuk mengangkat diri menyombong dengan Allah sedangkan kita hanyalah hambaNya sahaja. Jadual solat pon x lengkap, nak beratib berteleku atas sjadah memohon petunjukNya jangan haraplah kan..

Bila diri kita terasa jauh dariNya, ambil inisiatif dekatkn kembali. Bagaimana? Solatlah, baca kalamNya. Apa guna surat cinta yg Dia turunkan buat hambaNya jika langsung tidak diamalkan malah tidak disentuh! Allahu muhasabah lah diri masing-masing. Dalam diam kita berbuat dosa dalam diam jugalah Allah menegur kita. Tak perasan ke? Tak bukak Al Quran macam mana nak perasan ohooiiii.. Letak status kt fb, tweeter bagai cakap I LOVE ALLAH, I LOVE MUHAMMAD, I LOVE ISLAM. Cakap sayang Allah tapi kenapa buat juga prkara yg Allah murka. Perangai ala-ala iblis laknatullah jugak yg dibuat. DEEP kn?? dh tegur cara baik tak jalan skali skala kena jugak cara kasar. Teguran untuk semua dan untuk diri sendiri terutamanya. Muhasabah, muhasabah dan muhasabah.

p/s: Aku hanyalah hambaNya dan Allah adalah Tuhanku FULLSTOP!


Friday, 14 June 2013

Ustazah Wannabe

A:Ceh,pkai tdung lbuh,post2 islamik kt fb..sjak bila nh??
B:Heheh tak salahkn klau aku nk brubah..
A:Blah ar..dulu brutal sgt,skang nk jadi ustazah plk..
B:(bengang) haa mmang aku nk jadi ustazah,awat tak puas hati?????
A:(sentap)

Salam ukhuwah fillah,

Begini lah sikap sebilangan dari masyarakat yg mmandang serong apabila org nk brubah kearah yg lbih baik. Spatutnya kalau anda tdak mahu brubah jgn spoil kn mood glongan org2 yg mahu brubah kearah yg lbih baik ni. Sokong la klau boleh. Hidayah Allah dberikan kpd sesiapa yg Dia kehendaki,jd jika kita punya niat untuk brubah mahupun utk mnjadi lbih baik maka bersyukur lh padaNya. Selagi nyawa masih di badan kita msih smpat utk brubah dan mengejar syurgaNya. Bermula dari melabuhkan tudung,mmakai stokin kaki dan sterusnya.

Proses transformasi utk brubah kpd yg lbih baik ini mmerlukan jangka masa yg brperingkat-peringkat. Kita tdak dgalakkan utk trus mmakai tudung labuh, berniqab jika hati ni msih blum cukup kuat utk mnjadi sealim itu, akhlak kita juga tdak berapa mantap. Sebaiknya bgi kaum hawa jika mahu mncuba-cuba mmakai niqab sbaiknya hatimu diniqab dlu syg. Jgn trburu-buru mahu brubah krana mungkin kta akn merasa jelak dgn pnampilan sbegitu. Buat kaum Adam, mulakan langkah transformasimu dgn melazimi langkahmu memanjat tangga masjid,ssungguhnya itu mrupakan prkara asas yg prlu kamu lkukan utk mnjadi llaki soleh yg mmpu mnjadi nakhoda buat isterimu/bakal isterimu nnti. Mulakan perlahan-lahan scara brperingkat-pringkat. InsyaAllah Allah itu maha mngetahui isi hati setiap hambaNya, jika kta tdak brtudung labuh skalipun ttapi jika kta pnya hati yg bersih,akhlak yg mantap itu sudah memadai. Wallahua'lam ^^


Friday, 17 May 2013

Cinta Rasulullah S.A.W

Salam w.b.t,

Rasulullah S.A.W bersabda

"Tidak sempurna iman seorang dari kamu sehingga aku menjadi orang yang paling dikasihinya lebih daripada dia sayang kepada dirinya, ibu bapanya, anak-anaknya atau manusia lain."
(Riwayat Bukhari dan Muslim)


Secebis kisah mengenai kasih sayang sahabat kepada Rasulullah dan kecintaan penuh baginda Rasulullah buat sahabat sezamannya..

Cerita pertama: Uqashah.
Diceritakan Uqashah merupakan seorang sahabat yang paling mencintai Rasulullah. Kisahnya bermula apabila baginda secara tidak sengaja terpukul Uqashah dgn tongkatnya. Tidak lama selepas itu Uqashah membangkitkan perkara itu kepada Rasulullah di hadapan para sahabat. "Ya Rasulullah, hari tu engkau secara tidak sengaja telah memukulku dengan tongkatmu, lalu hari ini aku ingin membalas perbuatanmu. Aku ingin memukulmu pula." Kata Rasulullah "Kalau begitu buatlah apa yang engkau mahu." Baginda menyuruh Saidina Umar (kalau tak silap) untuk pergi ke rumahnya dan mengambil tongkat itu untuk diberi kepada Uqashah. Para sahabat yang lain tidak berpuas hati lalu memprotes tindakan Uqashah. Namun Uqashah masih berkeras dengan keputusannya. Setelah tongkat itu sampai ke tangan Uqashah lalu berkatanya lagi. "Ya Rasulullah ketika engkau tidak sengaja memukulku ketika itu aku tidak memakai baju, jadi aku ingin memukulmu ketika engkau juga tidak berbaju. Baginda terus membuka bajunya. Para sahabat yang lain ramai yang menangis kerana tidak sanggup melihat manusia yang mereka cintai dipukul. Disaat kekasih Allah itu sudah bersedia untuk dipukul, Uqashah mencampakkan tongkat baginda lalu badan baginda Rasulullah dipeluknya. Sahabat semuanya tercengang. Rupanya itu semua helah Uqashah. Dia menangis sambil memeluk Rasulullah. "Mana mungkin aku ingin memukulmu wahai Rasulullah sedangkan aku amat mencintaimu" Kata Rasulullah "Wahai sahabat sekalian, jika kamu semua ingin melihat ahli syurga lihatlah Uqashah. Sesungguhnya dia amat mencintai aku maka syurgalah ganjarannya." Uqashah memang sengaja mahu Rasulullah membuka bajunya kerana ingin bersentuhan kulit dengan baginda, kerana sesungguhnya kulit yang pernah bersentuhan dengan Rasulullah diharamkan dari dijilat api neraka. Besarnya kecintaan Uqashah kepada Rasulullah.

Cerita kedua: Bilal bin Rabah
Bilal bin Rabah ialah sahabat nabi yang berkulit hitam. Bilal ialah muazin pertama di dalam Islam. Pakaiannya sederhana, suaranya mengalunkan azan juga tidak seberapa merdu. Tetapi disebabkan keikhlasan yang beliau miliki menyebabkan azan yang dilaungkan mampu didengari oleh penghuni langit (malaikat). Selepas kewafatan Rasulullah semua sahabat baginda termasuk Bilal betul-betul sedih dan berasa kehilangan besar. Bilal tak sanggup menanggung rindu terhadap baginda sehingga semua tempat yang beliau pergi mengingatkannya kepada kekasih Allah itu. Lalu Bilal berhijrah ke Syam. Pada suatu hari di Syam, Bilal telah bermimpi bertemu Rasulullah. Baginda menyuruh Bilal kembali ke Madinah untuk menziarahi pusara baginda dan menemui sahabat-sahabat lain. Malam itu juga Bilal berangkat ke Madinah. Selama berhari-hari perjalanan Bilal sampai di Madinah sebelum Subuh. Kebetulan pada pagi itu tiada muazin yang mengazankan subuh lalu Bilal buat kesekian kalinya melaungkan azan pagi itu.

(ada satu sumber yang menyatakan ketika Rasulullah masih ada, sebelum Bilal naik ke menara masjid untuk melaungkan azan, Bilal tidak pernah lupa untuk mengetuk pintu sebuah bilik kecil di bahagian bawah tangga dimana itu ialah bilik Rasulullah. Sebab itulah selepas kewafatan baginda Rasulullah, Bilal berasa tersangatlah sayu untuk melaungkan azan di Madinah kerana untuk naik ke menara bagi melaungkan azan Bilal perlu melalui bilik kecil itu)


Allahu Akbar Allahu Akbar. (2X)
Asyhadu alla illahaillallah. (2X)
Asyhadu anna Muhammadar rasulullah. (2X)
Haiyaalas solah (2X)
Haiyaalal falah. (2X)
Allahu Akbar Allahu Akbar.
La ilahaillallah.



Semasa Bilal mengalunkan suku azan, beliau sebak ketika ingin menyebut nama Muhammad. Beliau teringat akan saat-saat bersama baginda Rasulullah. Penduduk Madinah yang ketika itu mendengar laungan azan merasakn seolah-olah baginda  Rasulullah masih bersama mereka. Solat subuh berjemaah pada pagi itu terasa kembali syahdu sama seperti saat-saat baginda Rasulullah masih lagi bersama mereka.

Cerita ketiga: Yahudi buta
Seorang wanita tua yahudi sangat benci pada Rasulullah. Dia ialah orang buta. Dia selalu mencerca dan menghina Rasulullah. Malah wanita itu turut mengatakan baginda gila. Tetapi baginda Rasulullah tidak pernah membalas balik dengan perbuatan jahat kepada wanita itu. Sangat mulia hati kekasih Allah itu. Setelah baginda wafat, baginda sempat meninggalkan pesan kepada sahabat baginda, Saidina Abu Bakar untuk memberi makan kepada seorang wanita tua yang tinggal di hujung kampung. Ternyata wanita tua itu ialah wanita yang sama pernah mencaci maki Rasulullah dahulu. Wanita itu tidak mengetahui perihal kewafatan baginda Rasulullah. Setelah Abu Bakar  memberikannya sebuku roti, wanita itu marah lalu membuang roti itu. Abu Bakar pun bertanya "mengapa dibuang roti itu?" Wanita itu pun menjawab "kau bukan orang yang sama yang selalu memberi aku makanan, orang yang selalu memberi aku roti ini biasanya akan terlebih dahulu mengoyak halus-halus roti ini supaya senang untuk aku menelannya, kau bukan orangnya" "Jadi kau tahu siapa yang selalu memberi makanan kepadamu?" tanya Abu Bakar. "Tidak, aku tidak tahu" jawab wanita itu. "Orang itu ialah orang yang selalu kau maki, dia ialah baginda Rasulullah S.A.W" balas Abu Bakar. Wanita yahudi tua yang buta itu terkejut lantas terus memeluk Islam.


Inilah sebahagian daripada cerita-cerita sebagai bukti kasih sayang Rasulullah S.A.W kepada sahabat sezaman dengannya yang tidak berbelah bahagi, begitu juga sayangnya sahabat kepada baginda Rasulullah yang tiada penghujungnya. Model agung kecintaan yang paling unggul dan patut dicontohi oleh manusia sepanjang zaman.

p/s: Sentiasalah perbaharui iman kita dengan berzikrullah. Sesungguhnya di akhirat nanti Rasulullah S.A.W akan melimpahkan syafaatnya kepada orang yang baginda kehendaki. Insyaallah, moga-moga kita akan dijadikan pilihannya. Amin2 ^^

Wasalam




Friday, 10 May 2013

Kiamat Sudah Dekat

Salam 1 Rejab buat sahabat yang dikasihi fillah,

Alhamdulillah, di dalam kesibukan dunia Allah telah mengutuskan seseorang kepada saya untuk memberi peringatan mengenai hari pengakhiran hidup iaitu hari kiamat. Syukran ya akhi. Dengan rasa besar hati saya ingin sharing bersama sahabat semua. Adakah sahabat perasan, hampir semua tanda-tanda kecil mengenai kemunculan hari kiamat telah berlaku. Antaranya ialah:

  1. Lahirnya Nabi Muhammad S.A.W
  2. Ilmu agama yang semakin hilang
  3. Islam semakin terasing
  4. Sifat-sifat terpuji semakin hilang dalam diri
  5. Umat Islam terikut-ikut perangai Yahudi dan Nasrani

Detik kelahiran baginda Rasulullah S.A.W merupakan tanda pertama kiamat akan berlaku. Jarak masa kedatangan hari kiamat diibaratkan seperti jarak antara jari telunjuk dan jari hantu. Oleh itu, jika sejak kelahiran baginda Rasulullah lagi jangka masa berlakunya kiamat sudah mula dikira cuba bayangkan lama manakah lagi kita dapat hidup di atas muka bumi Allah ini. 

Ilmu agama sudah semakin terhakis dijiwa masyarakat Islam kini terutamanya pada golongan generasi muda. Generasi kita sudah menuju kembali ke zaman jahiliyah. Ini lah generasi kita sekarang, bangsa jahiliyah moden. Generasi yang sudah tenggelam dalam lautan dosa dan maksiat. Anak muda yang bakal menjadi pelapis untuk mewarnai corak kepimpinan negara ialah anak muda yang rata-rata telah rosak akhlaknya. Ape pon tak boleh.

Agama islam juga sudah semakin terasing dalam kalangan masyarakat Islam sendiri. Mana tidaknya, ulama'-ulama' kita sekarang ramai yang dicaci maki dan dihina. Kerana apa?? Kerana ceteknya pemikiran manusia. Lantang bersuara tetapi tidak fikir baik buruknya. Para ulama' yang diutuskan sebagai penyampai dakwah untuk menyedarkan manusia dari kelalaian. Mereka jugalah yang dianggap sebagai pembangkang, disalahkan dan dihina-hina. Mereka yang seharusnya dihormati dan disanjung terpaksa menerima nasib yang sebaliknya. Apakah? Dunia oh dunia

Sifat-sifat terpuji sudah hilang dalam diri. Fitnah berleluasa. Sesungguhnya ini bukanlah cara hidup Islam yang dianjurkan oleh baginda Rasulullah kepada kita. Mana hilangnya identiti kita sebagai umat Muhammad? Kita tidak diajar untuk menanam sifat mazmumah dalam diri. Bahkan sebaliknya. Al Quran dan As Sunnah tidak dijadikan pegangan. Itulah punca sebenarnya. Punca berlakunya permasalahan yang jika dibiarkan akan menanah dan menjadi busuk hingga merosakkan identiti seluruh umat Islam. Islam menggambarkan kedamaian dan keindahan. Jadi jangan biarkan keindahan itu rosak gara-gara sikap kita sendiri.

Firman Allah yang bermaksud: "Orang yahudi dan nasrani tidak sekali-kali akan bersetuju atau suka kepadamu(wahai Muhammad) sehingga engkau menurut agama mereka yang sudah terpesong itu."

Yahudi ialah musuh yang nyata bagi umat Islam. Ayat diatas menyatakan mengenai sifat-sifat orang yahudi yang tidak akan senang duduk selagimana umat Islam tidak mengikut perintah dan kemahuan mereka. Agenda orang Yahudi ini dari dahulu sehingga sekarang tidak pernah putus-putus dibuat.  Mereka mahu kita berpaling dari Islam sebenarnya. Cuma kita sahaja sengaja membutakan mata dan hati tidak mahu melihat kebenaran di depan mata. Satu persatu serangan pemikiran yang telah puak-puak yahudi ini buat. Daripada fenomena harlem shake, gangnam style hinggalah kepada fenomena gwiyomi yang hangat diperkatakan sekarang. Rasulullah bersabda:
"Barang siapa yang mengikut atau meniru kaum(agama) lain, maka mereka tergolong di dalam kaum(agama) itu." 
Baginda sendiri telah menegaskan tentang isu ini. Islam juga tegas melarang umatnya untuk meniru perbuatan yang bercanggah dengan Islam. Tetapi tegahan ini dipandang remeh oleh masyarakat Islam sekarang. Tunggu dan lihat apa yang akan terjadi  kepada kita nanti. Kun fayakun! Nau'zubillah

Islam sudah goyah di hati masyarakat kini. Dunia sudah tenat sekarang. Tenat untuk menanggung  berat setiap dosa umat Islam yang dilakukan sewenang-wenang diatas perutnya. Selagi kiamat belum menyapa,kita masih sempat bertaubat. Bertaubatlah!Ini bukanlah ugutan tapi seruan. Wallahua'lam

p/s:Sebelum kiamat datang bertemu kita, sediakan lah persiapan secukupnya untuk pergi bertemu dengan Allah nanti. Good Luck!

Wasalam

Friday, 3 May 2013

Jadilah Pemaaf


Assalamualaikum,

Memaaafkan kesalahan orang merupakan perkara yang mulia pada penglihatan Allah. Jadikan diri kita umpama sebuah pohon buah, apabila dibaling batu akan kita balas dengan buah. Apabila orang melakukan kejahatan pada kita balaslah ia dengan kemaafan kerana itu lebih baik.

Jadikan sifat pemaaf junjungan besar kita Rasulullah S.A.W sebagai contoh:

Rasulullah saw pernah mengalami detik mencemaskan bersama-sama Abu Bakar as-Siddiq di bumi Taif sebelum Islam bertapak kukuh di Madinah. Penduduk Taif melayan baginda dengan teruk. Mereka mengupah kanak-kanak untuk melontar batu dan mengejek baginda saw. Diriwayatkan, Jibril A.S datang kepada Rasulullah S.A.W untuk menghumban bukit kepada penduduk Taif. Namun, Rasulullah saw segera menolaknya. Malah baginda Rasulullah berdoa memohon kepada Allah agar penduduk Taif diberikan hidayah oleh Allah untuk menerima hidayah Islam.

Allah SWT berfirman yang bermaksud:
“Dan orang yang menahan amarahnya dan memaafkan orang lain, Allah menyintai orang yang berbuat kebajikan.”  
(Ali-Imran:132)

Siapa kita untuk menjadi tukang hukum di atas kesalahan yang dilakukan oleh orang lain. Sesungguhnya kita sendiri sebagai hambaNya punya banyak kekurangan. Apabila seseorang itu memiliki sifat pemaaf sebenarnya itu adalah tanda hatinya bersih dan tenang. Sebenarnya bukanlah mudah untuk menjadi seorang pemaaf. Hakikatnya syaitan laknatullah sering menggunakan kelemahan manusia untuk mendorong kita menjadi seorang pemarah. Iman dan takwa yang mampu mengekang kita dari tipu daya syaitan.

Jika ada sesuatu yang menimbulkan perasaan marah, berfikirlah sejenak untuk terlebih dahulu menilai atau muhasabah diri sendiri terlebih dahulu.Carilah kebaikan dalam keburukan. Maka hati kita akan lebih tenang. InsyaAllah

p/s:Sahabat yang dikasihi, marilah kita tanamkan pada hati dan jiwa dengan sifat pemaaf, kerana sifat pemaaf merupakan salah satu sifat ahli-ahli syurga ^^
Wasalam